Moni yrittäjä kärsii menestyksen puutteesta. Usein yrittäjäksi lähdetään varsin naiivein periaattein ja jokainen haluaa uskoa oman yrityksensä menestyvän. Näin ei kuitenkaan läheskään aina käy, vaan varsin usein yrittäjän elämä saattaa olla kuukaudesta toiseen kituuttamista. Tämä on erittäin yleistä varsinkin nettiyritysten tapauksissa. Nettikaupan perustaminen on nykyään niin helppoa, että prosessin aikana saattaa unohtua se, kuinka vakava ja toisinaan jopa raskas asia saattaa olla kyseessä. Vaikka nettikaupan voikin saada perustettua minuuteissa, vaatii se onnistuakseen tuntikausien määrätietoista työtä markkinoinnin saralla päämäärään pääsemiseksi.
Markkinointi on nykyään helpompaa kuin koskaan
Saatat ilahtua kuullessasi, että yrityksen markkinointi on nykyään helpompaa kuin koskaan ennen. Ja vielä lisää hyviä uutisia: se on myös edullisempaa kuin koskaan ennen! Joissakin tapauksissa osaava markkinoija voi jopa hoitaa yrityksen markkinoinnin täysin ilmaiseksi. Tällainen markkinointi on mahdollista sosiaalisen median avulla. Tämä kuitenkin vaatii äärimmilleen hiottua markkinointistrategiaa.
Miten itselleen sitten voi luoda toimivan markkinointistrategian? Kyseessä on helpompi tehtävä, kuin miltä kuulostaa. Sen ei tarvitse olla mikään virallinen dokumentti, vaan ihan vain itseäsi varten tehty suunnitelma siitä, minkälaista sisältöä ja kuinka usein julkaiset. Säännöllisyys ja hyvä laatu on julkaisujen A ja O. Kukaan ei jaksa seurata tiliä, jolle päivitellään uutta sisältöä kerran vuodessa. Myöskään heilahtaneet kännykkäkuvat eivät houkuttele seuraamaan, toisin kuin ammattitasoiset valokuvat.
Nettisivun tekeminen on ja ei ole helppoa
Kun olet saanut asiakkaan kiinnostumaan yrityksestäsi hyvällä ja päämäärätietoisella mainonnallasi, tähtäät aina siihen, että hän haluaa ottaa yrityksestä selvää ja klikkaa tiensä yrityksesi nettisivuille tehdäkseen ostopäätöksen. Tällä tarkoitetaan sitä prosessia, kun mainonnalla houkuteltu asiakas muutetaan rahavirraksi. Tässä kohtaa on tärkeä muistaa, että ihmiset ovat varsin visuaalisia olentoja ja tekevät paljon päätelmiä ulkoasun perusteella. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa itsensä yrityksesi verkkosivuille, ensimmäinen asia, jonka tämä näkee on sivuston ulkoasu. Ensimmäisten muutamien sekuntien aikana asiakas muodostaa mielipidettään sivustosta. Mikäli se vaikuttaa köyhältä ja huonosti kasatulta tai jos se on esimerkiksi kirjoitettu hyvin huonolla suomen kielellä, klikkaa asiakas todennäköisesti itsensä saman tien pois sieltä ja etsii käsiinsä vastaavaa palvelua tarjoavan kilpailevan yrityksen luotettavamman oloiset nettisivut. Tämä tarkoittaisi sinulle sitä, että kaikki hyvä markkinointisi ja markkinointiin käyttämäsi rahat valuisivat käytännössä viemäristä alas ja naapurin kassaan. Ethän halua, että kaikki tekemäsi markkinointityö olisi ollut turhaa?
Nettikaupan perustaminen ei nykyisin enää vaadi edes edistyneitä tietokonetaitoja, vaan useat verkkosivueditorit tarjoavat valmiita, moderniin makuun sopivia pohjia, joihin on helppo muokata omat kuvat ja tekstit tilalle. Tämä saattaa olla varsin kätevä ratkaisu sellaiselle, joka ei ole järin haka tietokoneiden kanssa. Kuitenkin vieläkin parempi ratkaisu olisi rakentaa verkkosivut joko tyhjästä tai kustomoida valmis pohja niin, että sinun yrityksesi verkkosivut eroavat miljoonista muista saatavilla olevista sivuista ja jäävät hyvin mieleen. Esimerkiksi Unibet Bonusta tarjoava Unibet-kasino ja vastaavat nykyaikaiset nettikasinot ovat usein tehneet mahtavaa työtä sivujensa brändäämisessä niin, että ne erottuvat muista markkinoilla olevista vastaavista sivuista edukseen. Mikäli et itse osaa, kannattaa avuksi palkata alan ammattilainen, joka hoitaa homman nopeasti ja ammattimaisesti kestävällä tavalla.